Sök i bloggen

lördag 23 oktober 2010

Lördagsgodis - recept på egen fågelmat

Såg att de äntligen hade fått in talgbollar på ICA. Jag har spanat efter dem i veckor, ville sätta en i äppelträdet och förhoppningsvis få se lite fågelfägring i trädgården. Men jösses vad de ser trista ut, det är ju bara talg i bollarna för bövelen. Bestämde mig därför för att göra min egen mat till krakarna, en med mer matinnehåll och mindre utfyllnad - typ som att laga mat från grunden istället för att köpa halvfabrikat.

Efter att ha gjort noggranna surfstudier konstaterades att pippimums är solrosfrön naturligtvis, men också hampafrön (!), fiberhavregryn och jordnötter. För att binda ihop det hela behövs också kokosfett. Jag bestämde mig för följande blandning:

300 gram kokosfett
3 dl naturella solrosfrön
3 dl naturella skalade jordnötter
1,5 dl hampafrön
1,5 dl fiberhavregryn

Första steget är att göra i ordning något att servera maten ur, en form av något slag. Jag tog gamla barnmatsbyttor och tonfiskburkar som jag gjorde hål i för att kunna dra igenom ett snöre för upphängning. Om du använder konservburkar, tänk på att bända in alla vassa kanter så att fåglarna inte skadar sig! Sedan är det dags att smälta kokosfettet i en kastrull på låg värme, jag tog på tvåan. Under tiden det smälter så kan du blanda ihop alla övriga ingredienser i en bunke. När kokosfettet smält häller du det över blandningen och rör runt ordentligt. Sedan är det bara att pytsa upp det i formarna. Tänk på att sätta en tejpbit över snöret och snörhålen innan du fyller, jag gjorde misstaget att inte göra det så en hel del kokosfett rann ut på brickan under. När de är fyllda så ska de ställas svalt för att stelna. Sedan är det bara att hänga upp och njuta av skådespelet!


Psst... Kom ihåg att om du har börjat mata fåglarna så måste du fortsätta hela vintern!

Trevlig helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar