Sök i bloggen

torsdag 21 oktober 2010

Premiär för Dagens Pyssel - ljusfint av gamla spetstrosor!

Om detta ska vara en kreativ och inspirerande blogg så är det hög tid för införandet av Dagens Pyssel! Eftersom jag har en sjuk 22-månaders hemma, plus en liten skrutt på 2 månader så får det bli något enkelt idag!

Har du funderat över vad du ska göra av alla syltburkar som hotar att ta över varje skrymsle? Ja, jo, jag vet att tanken var att fylla dem med en massa hemlagad sylt av egenhändigt plockade bär. Men nu när det inte blev som det var tänkt, vad i hela friden ska man göra av dem då?

Jag tänker i alla fall använda några av dem till att pyssla fina ljuslyktor! Det är ett enkelt och billigt sätt att ta vara på dem. Och vill du, så kan du fylla dem med sylt sedan. Nästa år, eller något åt det hållet.

1. Ta några glasburkar, gärna i varierande storlek och diska ur dem ordentligt.
2. Rota riktigt djupt i underklädeslådan och norpa åt dig ett par spetstrosor som du inte använder
3. Hämta en sax, nål och tråd, gärna i samma färg som spetsen.
4. Klipp ut tygbitar som är något längre än burkens höjd, och något smalare än burkens omkrets (det blir bäst om spetsen stretchas ut litegrann).
5. Sy ihop avig mot avig längs med sidan, vänd sedan rätt och trä på burken.
6. Sätt ner värmeljus, dämpa belysningen och tänd upp lyktorna.

Ha det så mysigt!

1 kommentar:

  1. Smart tänkt! Fast jag har ett litet problem... Jag har katt :S Fast de elektriska ljusen funkar ju! Lite synd bara att de inte är fullt lika mysiga som levande ljus.

    SvaraRadera