Sök i bloggen

fredag 26 november 2010

Julförberedelser: Egen glögg och luftigt vörtbröd!

Överallt är det vitt, vitt, vitt! Jag tycker det är fantastiskt med all snö, kanske för att jag är mammaledig och således inte har bråttom någonstans. Visserligen hindrade snöstormen mig att få iväg Astrid till förskolan, men det har gått förvånansvärt bra att vara hemma alla tre!

Men jag har inte varit sysslolös utan roat mig med att göra egen glögg som blev underbart god! Men det tar 4 dagar! Du behöver:

1 bit hel kanel
6 hela kryddnejlikor
1 stjärnanis

3 cm skalad ingefära
0,5 tsk hela kardemummakärnor
1 pomeransskal
1 dl russin
1 dl vodka
1 flaska rött vin
1 - 1,5 dl socker
russin och mandel till servering


Börja med att hämta en glasburk med lock. Lägg i kanelstång, nejlikor, ingefära, kardemummakärnor, pomeransskal och russin. Häll på vodkan. 

Jag bröt kanelstången i två mindre bitar för att den skulle få plats och bli bättre täckt av vodkan. Förslut och låt stå och dra i fyra dagar. Skaka burken en gång om dagen.
 

Dag 4 är det dags att sila av vätskan i en kastrull. Tillsätt vinet och 1 dl av sockret. Värm försiktigt på svag värme tills sockret löst sig. Smaka av om du vill ha mer socker. Häll upp på flaska och förvara svalt. Glöggen ska då hålla minst tre månader. 

Jag pyntade flaskan med en egenhändigt tillverkad etikett och överblivna pappershjärtan från Panduro. Sedan gav vi bort den till barnens farmor som en liten adventspresent!




Jag har provat många recept på vörtbröd, men tycker att de flesta resulterat i ett torrt och kompakt fiasko. Ända tills nu! Jag tror mig äntligen ha hittat (och modifierat) receptet på det godaste, luftigaste och saftigaste vörtbrödet! Håll till godo:

25 g smör
2 dl julmust
1,5 dl mörkt julöl
0,25 dl brödsirap
1 pkt jäst
1,5 dl russin
2 tsk salt
1 apelsin, rivet skal
(egentligen 1 msk malet pomeransskal)
0,5 msk malen ingefära

2 krm malda nejlikor
8 dl rågsikt
3 dl fullkornsvetemjöl


Börja med att smula ner jästen i en bunke. Smält sedan smöret i en kastrull. Tillsätt julmust, öl och sirap och värm blandningen till 37°.Häll den ljumma degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.

Tillsätt russin, kryddor,rågsikt och mjöl lite i taget, degen ska vara klibbfri men inte torr. Arbeta degen smidig ca 10 min och låt sedan degen jäsa övertäckt 1 timme.
 

Ta upp och dela degen i 2 bitar. Forma bitarna till avlånga limpor. Jag gjorde en jättelimpa! Skär några snitt och strö över mjöl innan du lägger dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 45 min.
 

Sätt under tiden ugnen på 185°C varmluft (annars 200°C). Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 30 min, tills de fått  fin färg. Låt kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar