Sök i bloggen

fredag 12 november 2010

Äppelchips!

Jag fullkomligt älskar äpplen! Hur de ser ut, smakar och det faktum att de är nyttiga. Just på hösten är de också billiga, så varför inte göra lite äppelchips till helgmyset?

När jag surfade runt möttes jag av det ena receptet efter det andra där äpplena skulle doppas i en sockerlag innan de åkte in i ugnen. Jahapp, där försvann i princip allt som är sunt med äpplen. Så jag gjorde en egen version:

Hyfsat nyttiga äppelchips

2 röda svenska (helst ekologiska) äpplen
1 msk socker
2 tsk kanel

Ta ur kärnhuset på äpplena med potatisskalaren och skiva dem sedan tunt, ca 2 mm tjocka.
Sätt ugnen på 90 grader varmluft (i annat fall behöver du sätta en träslev eller liknande så att luckan kan stå på glänt. Det tar också längre tid i vanlig ugn.).

Klä plåtarna med bakplåtspapper och blanda sockret med kanelen. Lägg äppelskivorna på plåtarna och sikta över kanelblandningen. Sätt in i mitten av ugnen i 4-6 timmar. Känn efter när de är torra och krispiga. Då är de färdiga.


Eftersom jag skulle iväg på "drop in-fika" på Astrids förskola kunde jag bara ha mina chips inne i 4 timmar. Jag löste det så att jag stängde av ugnen när jag gick hemifrån, men lämnade plåtarna där inne.

Anledningen till att receptet bara är på två äpplen är att vi bara har två plåtar och då rymdes inte fler äppelskivor än så. Fördelen med varmluft är ju annars att man kan ha flera plåtar inne samtidigt.

Nästa gång kommer jag testa att göra utan socker, jag tror att det blir bra det med. Dessa knapriga små rackare tog slut innan jag hann säga äppelskrutt.

1 kommentar:

  1. Så gott! Jag har tänkt göra äpplechips jättelänge men inte riktigt kommit mig för att ta tag i det. Synd att det tar så himla lång tid i ugnen!

    SvaraRadera