Sök i bloggen

måndag 15 november 2010

Solsken inomhus - regn och rusk utomhus

Håller på att torka apelsinskivor inför julen och det är en perfekt sysselsättning en regnig dag som denna:

* Sätt ugnen på 75 grader varmluft
* Skiva apelsinerna i ca 3 millimeter tjocka skivor.
* Lägg dem på en bakplåtspappersförsedd plåt och låt stå i ugnen några timmar.

När de är helt torra är de klara. (Om du inte har en varmluftsugn så skulle jag höja värmen till 100 grader och sätta luckan på glänt.)



Inom aromaterapi används den eteriska oljan som utvinns ur apelsinens skal bland annat till att sprida glädje, lindra depressioner och ge näring och energi till själen. Det kan vi väl alla behöva denna murriga årstid. Sen ser ju apelsiner precis ut som små härliga solar också!

Så medan det doftar solsken från ugnen passar jag på att slänga ihop en härlig fuktgivande och återfettande ansiktsmask:

0,5 tsk olivolja (återfettar och mjukgör)
1 tsk honung (återfuktande)
1 tsk filmjölk (rengörande och vårdande)
några stänk saft från en apelsin (antiseptiskt)
havregryn tills du får bra konsistens (peelingeffekt)

Blanda allt, smörj på och låt sitta i 20 minuter. Skölj med ljummet vatten och peela samtidigt varsamt. Eftersom det är olivolja i behöver du troligen inte smörja in dig efteråt.



Medan masken verkar lägger jag mig på soffan och lyssnar på Did you give the world some love today, baby? med Doris och känner livsandarna återvända.

3 kommentarer:

  1. För oss lite mindre julgalna. Vad har man apelsinerna till? Som prydnad eller? För de blir ju fina. Vad tänker du göra med dina? Tänker slänga in några i ugnen här, för det verkar mysigt med doften. Liam är pysselsugen, så jag får säkert hjälp att skära :)

    SvaraRadera
  2. Ja, de blir superfina. Jag kommer nog fästa några av dem på en julkrans till dörren. Sen kan man ju lägga några på ett fat, med några kanelstänger och kanske några stjärnanisar så sprids det väldoft i huset. Annars kan man knyta fast dem på paket som prydnad... Eller hänga i granen. Finns massor att göra av dem :-)

    SvaraRadera
  3. Jag kan fortfarande minnas den härliga doften då jag för ett år sedan torkade apelsinklyftor!
    Tror jag ska testa ditt recept på ansiktsmask en dag! Märks att huden inte tycker om vädret och temperaturen vi har nu, lite extra fukt och näring ska förhoppningsvis råda bot på det!

    SvaraRadera