Sök i bloggen

fredag 5 november 2010

Titta hon bakar... Igen!

Ja, som vanligt när det gäller mig så är jag en periodare när det kommer till bakning, träning (tyvärr!), pyssling och så vidare. Just nu är det baking spree. Och eftersom jag ändå hade kvar ett halvt paket jäst från knäckebrödsbaket igår, så tänkte jag - varför inte baka något idag igen?

Jag slängde ihop dessa goda bröd av saker som redan fanns hemma och döpte dem till...

Morotsrågisar (ca 20 st, 177 kcal/st)

0.5 paket    Jäst
5 dl    Vatten, ljummet
0.5 dl    Pinjenötter
0.5 msk    Kummin
0.5 msk    Salt
1 msk    Brödsirap
1.5 msk    Olivolja (spara 0,5 msk till plåtarna)
2 st    Morötter, rivna
5 dl    Vetemjöl
7 dl    Rågsikt med vetemjöl
2 dl    Rågmjöl
1 dl    Linfrön 

Lös upp jästen i ljummet vatten. Skala och riv morötterna fint. Tillsätt solroskärnor, linfrön, kryddor, sirap, olja och morötter till jästblandningen. Arbeta in mjölet tills degen är blank och smidig. Låt jäsa i bunken under bakduk i 40 minuter.

Ta upp degen och knåda väl. Dela den i två delar och forma varje del till 10 bullar. Låt jäsa på oljade plåtar i 30 minuter under bakduk.

Pensla med vatten och grädda mitt i ugnen i 200 grader (varmluft) cirka 12 minuter. Låt svalna på ett galler.
Ät och njut!

1 kommentar:

  1. Slängde du ihop ett brödrecept bara sådär helt själv?
    Testat teflonbakduk? Har för mig det är teflon iaf... Man kan använda den om och om och om igen. Jag bara diskar upp mina, efter brödbak brukar det bara vara att rulla ihop dem. Smidigt, ekonomiskt och miljötänk!

    SvaraRadera