Sök i bloggen

måndag 8 november 2010

Pyssel - gör en höstkrans!

Idag är det så underbart väder, om än kallt som tusan. Passade på att ta en tur med vagnen när jag lämnat Astrid på förskolan och Hedvig sov så fridfullt. Himla praktiskt med vagn också, man kan lasta på sig en massa grejer som man hittar på (om)vägen hem.

För att göra en krans behöver du:

* Tidningspapper och gladpack till stommen
* Sytråd att binda runt och att fästa dekorationerna med (jag använde grön för att matcha allt det gröna)
* Mossa eller granris, jag tog lite av båda
* Dekorationer, jag hittade kottar, nypon, ormbunke

Sedan är det bara att skrida till verket. För att få till en krans behöver du ett antal rullar med tidningspapper att skarva ihop. Jag gjorde en ganska liten krans så för mig räckte det med två rullar. Jag trädde dem i varann och fogade ihop dem med ett löst blad tidningspapper i båda skarvarna. Sedan fixerade jag kransen med gladpack. Efter det lade jag på sjok av mossa på framsidan av kransen och fäste detta genom att linda sytråd ganska så hårt runtomkring. Nästa steg var att få fast dekorationerna, även till detta användes sytråd. Först lade jag dock ut sakerna på kransen och flyttade runt dem tills jag blev nöjd med utseendet. Voila! Bara att hänga upp på dörren och glädjas åt varje gång man kommer hem!

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Ska ta tag i att klä in mina halmkransar med mossa nu i veckan. Nästa år tror jag att jag ska göra stommen själv, av tidningspapper =) Det blir ju ekonomiskt pyssel då morgontidning inte är något jag kommer avstå från ;)

    SvaraRadera
  2. Fint! Jag och Maria skall eventuellt göra julkransar lite senare :)

    Pöss

    SvaraRadera